måndag 23 juni 2008

Renovera lada

Nu är denna blog inte tänkt att var en personlig blogg men jag kan inte låta bli och berätta att jag och tjejen har under två dagar renoverat våran lada här på Åland. Ladan är ca 100 år gammal och har varit hem till diverse djur men tidens nötningar på byggnaden har satt sina spår. En del av ladan han börjat säcka ihop. Med svett, blod och tallstammar är den nu säkrad. Ny vägg- och takstomme är på plats. Nu fattas takplåt och väggplankor. Med en presenning över takstommen så klarar sig ladan några veckor innan plåten och väggen kommer på plats.

En härlig situation inom relativt snar framtid vore att bo några vintermånader på Gran Canaria för att sen bo på Åland några sommarmånader. Med internet går det mesta. Apropå Gran Canaria så har jag skrapat ihop till 1200 restauranger på Gran Canaria. De ligger i databasen och väntar på att få synas. Ett litet dilemma dock är att man bör inte släppa alla på en gång för de flesta sökmotorer inklusive Google gillar att det helt plötsligt finns 1200 nya artiklar och dessutom så är det bara adressuppgifter på dem än så länge (förhoppningsvis fyller medlemmarna på information om ställena). Jag ska se till att det släpps ca 50 om dagen. Men man kommer kunna söka på alla 1200 direkt efter som söket kommer inte sökmotorerna åt.

Det finns inte heller latitud eller longitud position på Gran Canaria restaurangerna heller
och det måste fixas med en http query http://maps.google.com/maps/geo?key=yourkeyhere&output=csv&q=puerto+de+mogan

  • key ska vara din api-nyckel som du får när du signar upp för google maps
  • output får ett minimalt svar csv, xml om man vill ha tillbaka en xml-fil
  • q den platsen man vill har kordinater för. Man kan ange gata, stad, postnummer, land
Jag räknar med att ca 70% av alla restauranger kommer få kordinater på detta sätt. Anledningen till att jag bara tror 70% av Gran Ganaria restaurangerna kommer att kunna geocodas är för Google inte har alla ställen lagrade plus att några av adresserna till restaurangerna kan vara felaktiga.

Jag har även skapat en artikel som heter Gran Canaria fakta där jag kommer fylla på med allmäna fakta om ön.

Inga kommentarer: