söndag 27 juli 2008

Stockholm varmare än Gran Canaria

Idag jobbade jag lite med sajten och klickade på måfå in på sidan om vädret på Gran Canaria. Där såg jag att Gran Canaria syd, bla Maspalomas "bara" hade 27 grader. Själv satt jag och svettades i 31 graders värme på ett cafe. Det kan inte vara många dagar om året det är varmare väder i Stockholm.

Utvecklingen går vidare med registreringen och recensera-funktionen. Medlemmarna kommer ha möjlighet att lägga upp en bild på sig själv som syns vid varje recension. Är man inte inloggad när man ska recensera en plats på Gran Canaria så får man via ajax (sidan laddas inte om) möjligheten att registrera sig. Registreringsformuläret skickas också via ajax(prototype) och upptäckte då ett problem med att ladda upp bilder. För det går nämligen inte att skicka upp filer med ajax. Det finns hack som fungerar i en del webbläsare men så kan jag inte ha det.

Lösning, som är jag är lite nöjd med :) , innebär en iframe i formuläret som sköter uppladdningen av medlemsbilden. Applikationen är ett crop- och skalnings-skript vilket gör att man kan välja en bild och sen ta en del av bilden som man sen kan förstora eller förminska. Riktigt coolt. Efter bilden är färdig så kommunicerar iframen med parent för att säga till vilket id i databasen som skapades för bilden. Sen är det bara att skicka iväg original-ajax-formuläret och skapa användar/medlems-profilen. Spännande och se hur det blir

Inga kommentarer: